Čistotu slovenských vôd máme vo svojich rukách!
Každý deň robíme množstvo rozhodnutí, ktoré majú vplyv na životné prostredie. Každý deň, každý jeden z nás rozhoduje o tom, ako bude vyzerať naša príroda. Nie v budúcnosti, už teraz. Mnohé z týchto rozhodnutí si ani neuvedomujeme, na osud našej krajiny pritom majú zásadný vplyv.
Teraz máte možnosť pridať sa k našej snahe, aby jednorazové mikroténové vrecká neskončili v slovenských vodách. Stačí, ak zredukujete ich používanie pri vašich nákupoch a využijete napríklad ekologickú alternatívu ekosieťku na ovocie a zeleninu. Práve jednorazové vrecká tvoria najčastejší odpad, ktorý naše vody znečisťuje.
Ako projekt funguje?
V Lidli môžete zaplatiť dobrovoľný poplatok 1 cent, pokiaľ je použitie jednorázového mikroténového vrecka pre vás nevyhnutné. My váš príspevok zdvojnásobíme. Do februára 2024 sme výslednú sumu venovali Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie slovenských vôd.Od marca 2024 získa projekt Nenechajme to plávať nového partnera - Občianske združenie Upracme Slovensko, ktoré už spoločne s Lidlom organizuje upratovania naprieč celým Slovenskom v rámci projektu diskontu Upracme si Slovensko. Ten je financovaný z prostriedkov, ktoré venujú zákazníci Lidla prostredníctvom zálohovacích automatov na vratné obaly tejto iniciatíve. Z týchto finančných prostriedkov za roky 2022 a 2023 zorganizovalo viac ako 45 tisíc dobrovoľníkom upratovania v slovenskej prírode. Vďaka nim sa vyzbieralo viac ako 615 ton odpadu.
Nadchádzajúcu spoluprácu víta aj Veronika Repiská, predstaviteľka OZ Upracme Slovensko: "Rozšírenie našej spolupráce s Lidlom o projekt Nenechajme to plávať berieme ako vizitku úspechu aktuálnej iniciatívy Upracme si Slovensko. Okrem klasických „pozemských“ upratovaní sa budeme zameriavať aj na upratovania v okolí vodných tokov, a môžeme tak pomôcť k čistote riek, jazier a nádrží. Čisté vody u nás pritom tečú do ďalších krajín až do morí a oceánov, takže zodvihnutie odpadku u nás pocítia aj ľudia a živočíchy v iných častiach sveta. Voda je základ života, spája nás všetkých, preto poďme spolu udržiavať čistotu tam, kde ju najviac treba."
“Kampaň ´Nenechajme to plávať´ je v prvom rade o tom, že každý z nás má na výber a môže svojou voľbou rozhodnúť o tom, ako bude vyzerať naša príroda. Chceme, aby sa ľudia zamysleli, či naozaj potrebujú mikroténové sáčky a nemajú poruke ekologickejšiu alternatívu. Veríme, že sa nám podarí otvoriť diskusiu o nadmernom používaní týchto obalov, vzdelávať našich zákazníkov a v konečnom dôsledku znížiť objem používaných jednorazových sáčkov. Súčasťou kampane je aj náš príspevok k čisteniu slovenských vôd.“ Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie Lidl Slovenská republika.
Aké výsledky máme za sebou?
Projekt Nenechajme to plávať funguje od septembra roku 2020. Za ten čas sa nám spoločnými silami podarilo vyzbierať viac ako 1666 ton odpadu zo slovenských vodných tokov a nádrží.
Pozrite si napríklad fotky čistenia rieky v okolí mesta Bytča:
Výsledky projektu:
Počet kilogramov odpadu vyčistených zo slovenskej prírody: 1 666 388 kg
Počet sáčkov, ktoré si zákazníci v porovnateľnom období pred začiatkom projektu nevzali: 11 887 000 vrecúšok = usporená hmotnosť je takmer 26 ton plastov.
Priemerný počet zákazníkov, ktorý prispeli 1 cent na použité vrecko počas projektu: 3,69%
Spotreba mikroténových vrecúšok vďaka snahe o edukáciu zákazníkov klesá.
Navyše, už v prvom roku od spustenia projektu sa nám podarilo venovať Slovenskému vodohospodárskemu podniku na mieru vyrobenú techniku od slovenských dodávateľov hodnote 40 000 EUR podľa ich výberu. Konkrétne to boli štyri traktorové vlečky s úžitkovou hmotnosťou 5 ton a dva prívesy NP 26 B1 s celkovou hmotnosťou 1300 kilogramov.
V ďalších rokoch boli Slovenskému vodohospodárskemu podniku poskytnuté účelovo viazané finančné prostriedky vo výške 46 374 eur. Za tie boli zakúpené kosačky, ktoré pomáhajú v udržiavaní povodí v prevádzkovom stave.
Naše ciele
Do budúcna chceme vyčistiť slovenské rieky, vodné toky a povodia o mininimálne 5 000 ton odpadu. Znížiť chceme tiež spotrebu mikroténových vreciek zákazníkmi medziročne o 10%. Projekt má okrem praktických aj edukačné ambície. Radi by sme poukázali na fakt, že aj malá zmena, ktorú vie ľahko spraviť pri zmene zvyklostí každý z nás, dokáže prispieť k veľkej veci ako je lepšie životné prostredie pre nás a budúce generácie.
Súvisiace aktuality
Zákazníci Lidla si nevzali už milióny mikroténových vreciek a ušetrili slovenskú prírodu o tony zbytočných plastov.
udržateľné a predovšetkým viacnásobne použiteľné obaly.“
Často prehliadaný, no predsa stále prítomný okolo nás. Patrí k najvýraznejším ujmám, ktorých sa človek dopúšťa smerom k prírode. Žiaľ, významne prispieva ku...
Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!
Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.