Férové jednanie

Prieskum: Väčšina ľudí je presvedčená, že 2 % z dane zlepšujú život na Slovensku

14. marec 2025
Až sedem z desiatich ľudí na Slovensku je presvedčených, že peniaze z 2 % pomáhajú zlepšovať náš život.

Firmy, ktoré podávajú daňové priznanie za minulý rok v riadnom termíne a chcú poskytnúť časť zaplatenej dane na podporu verejnoprospešných iniciatív, tak môžu urobiť do 31. marca 2025. Pre zamestnancov platí termín do konca apríla. Možnosť rozhodnúť o časti zaplatenej dane využíva takmer milión fyzických osôb a takmer 63-tisíc právnických osôb.

 

Až sedem z desiatich ľudí na Slovensku je presvedčených, že peniaze z 2 % pomáhajú zlepšovať náš život. Ukázal to reprezentatívny prieskum agentúry Focus pre iniciatívu 2 % – Pomáhame spolu. Respondenti považujú za kľúčovú podporu organizácií zameraných na pomoc ľuďom v núdzi, ochranu zdravia a sociálne služby. Zároveň oceňujú možnosť poskytnúť časť dane organizáciám podľa svojho vlastného zváženia. Prieskum tiež ukázal, že poukazovanie 2 % je pre občanov Slovenska najbežnejšou formou podpory občianskych organizácií. Ľudia preferujú pomoc školám, škôlkam, charitatívnym organizáciám a nemocniciam či iným zdravotníckym zariadeniam. Tretina opýtaných poskytla organizáciám finančný dar a asi štvrtina pomáha v podobe dobrovoľníckej činnosti.

 

 

Graf1: Názory na to, či 2% z dane poukázané MVO pomáhajú zlepšovať život ľudí v SR

 

 

Znalosť 2 % je vysoká

Aj tí, ktorí možnosť poukázať 2 % neziskovým organizáciám nevyužívajú, o nej vedia. Takúto vedomosť o možnosti fyzických osôb má až 90 % obyvateľov Slovenska,dve tretiny v prípade firiem. Povedomie je vysoké vo všetkých regiónoch, pričom najvyššie je v Prešovskom, Žilinskom a Trenčianskom kraji.

 

Obľúbenosť 2 % ako mechanizmu podpory verejnoprospešných projektov ukazuje aj rastúci trend v počte asignujúcich, a tiež výška asignovaných prostriedkov. Kým v roku 2021 to bolo 87,2 milióna eur, vlani už dosiahla celková suma asignácie 105 miliónov eur. Mierne vzrástol aj počet registrovaných prijímateľov na 18 028. Až 82 % organizácií získalo menej ako 5-tisíc eur, čo potvrdzuje, že asignácia významne pomáha aj malým organizáciám, ako sú vzdelávacie zariadenia či miestne charitatívne organizácie naprieč celým Slovenskom.

 

Významnú úlohu v redistribúcii peňazí do regiónov zohrávajú firemné nadácie. Nadačné prostriedky rozdeľujú formou grantov iným dobročinným organizáciám výlučne na verejnoprospešný účel. „Aj vďaka 2 % majú fyzické aj právnické osoby možnosť systematicky podporovať dobročinné organizácie, ktoré do veľkej miery pomáhajú tam, kde štátne zdroje nie sú dostatočné. Ide hlavne o sociálnu oblasť a ochranu zdravia. Bez asignačného mechanizmu by mnohým organizáciám, ktoré priamo v regiónoch pomáhajú núdznym, podporujú vzdelávanie a podávajú pomocnú ruku v boji s ťažkým osudom, hrozil zánik alebo výrazné obmedzenie aktivít,“ hovorí Lenka Michálik Holešová, členka Predsedníctva Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov (ASFIN). Podľa posledného dostupného údaju využili členovia ASFIN na verejnoprospešné účely až 96 % príjmov z asignácie, pričom na komunikáciu išlo z týchto zdrojov len 0,04 % a na administratívu necelé 4 %.

 

Slovensko sa nechce vzdať možnosti asignácie

Vnímané pozitíva asignácie prevažujú. Aj preto až 80 % opýtaných je podľa prieskumu za zachovanie možnosti asignácie 2 % tak pre fyzické, ako aj právnické osoby – najmä na podporu poskytovania sociálnej pomoci ľuďom v núdzi (52 %), podporu zdravia a sociálne služby (49 %), vzdelávanie (27 %) a ochranu životného prostredia (22 %).

 

Firmy môžu znásobiť svoju pomoc

Do konca marca môžu firmy navýšiť svoju podporu z 1 % na 2 %, ak poskytnú niektorej občianskej organizácii zapísanej medzi prijímateľmi finančný dar vo výške minimálne 0,5 % zaplatenej dane. Robí tak 11 % spoločností, pričom ich podiel sa postupne, hoci pomaly zvyšuje. V roku 2017 to bolo 9 %. Častejšie tak robia spoločnosti, ktoré majú svoje firemné nadácie alebo nadačné fondy.

 

Ako pomáhajú 2 %

Aj Nadácia Lidl podporuje široké spektrum aktivít. Veľkú pozornosť pritom venuje zdravotníctvu a sociálnym iniciatívam. „Vnímame dôležitosť týchto tém pre celú spoločnosť. Príkladom je príspevok 5,5 milióna eur, ktorý sme venovali na životne dôležité prístroje pre novorodencov v nemocniciach v rámci projektu Dobré rozprávky. Rovnako sme podporili Detské kardiocentrum, onkologické pracoviská a Slovenský Červený kríž. Asignácia je významným mechanizmom pre pomoc slovenským pacientom,“ hovorí správca Nadácie Lidl Tomáš Bezák.  

 

Graf2: Na ktoré účely by mali byť využité  financie z 2% daní pre MVO

 

 

2 % pomáhajú dobrovoľníctvu a komunitným organizáciám

Veľa komunitných organizácií, ktoré realizujú rôzne kultúrne, sociálne, ekologické a vzdelávacie aktivity, funguje na Slovensku na princípe dobrovoľníctva. „2 % sú pre komunitné organizácie kľúčové a závisí od nich ich celkové fungovanie. Rovnako aj pre rozvoj dobrovoľníckych programov a zviditeľňovania myšlienky a hodnoty dobrovoľníctva,“ vysvetľuje Zuzana Šujanová z Dobrovoľníckeho centra Trnavského kraja. Centrum zastrešuje desiatky organizácií, ktoré rozvíjajú dlhodobé a krátkodobé dobrovoľnícke programy. „Systémová podpora zo strany štátu na rozvíjanie dobrovoľníctva nie je veľká a príjem z 2 % je jediný, ktorý mnohé organizácie vedia využiť,“ dodáva. Prostriedky využívajú napríklad na zaplatenie koordinátorov dobrovoľníkov, materiál na rôzne dobrovoľnícke programy, preplácanie cestovného, či prenájom priestorov, kde sa pravidelne stretávajú s dobrovoľníkmi alebo realizujú dobrovoľnícke príležitosti.

 

Úsmev ako dar už 35 rokov pomáha tým najzraniteľnejším – deťom a rodinám zo sociálne znevýhodneného prostredia. Aktuálne systematicky pracuje s 525 rodinami na Slovensku, v ktorých je 1 050 detí.  Je najrozsiahlejším poskytovateľom pobytových sociálnych služieb so sprevádzaním pre rodinu a deti na Slovensku. S kapacitou viac ako 300 ľudí a 39 spravovanými bytovými jednotkami je lídrom v poskytovaní sociálneho nájomného bývania so sprevádzaním. 2 % predstavujú spôsob, ako firmy a jednotlivci môžu prispieť k pozitívnym zmenám vo svojej komunite. V prípade Úsmevu ako dar pomáhajú financovať projekty a aktivity, ktoré majú pozitívny dopad na spoločnosť, ale predovšetkým na deti vyrastajúce v náhradnej starostlivosti,“ hovorí Štefan Adamjak, výkonný riaditeľ organizácie. Ako konkrétny príklad uvádza poskytovanie odborného sprevádzania. „Naši dobrovoľníci trávia s deťmi voľný čas, doučujú ich a sprevádzajú na krúžky. Rodičia sa zas majú možnosť zdôveriť našim spolupracovníkom v bezpečnom prostredí bez toho, aby ich niekto odsudzoval,“ dodáva.

Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!

Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.