Ochrana klímy

Partnerstvo s WWF

Klíma

Stanovili sme si ciele v oblasti klímy podľa metodík iniciatívy Science Based Target Initiative

Zmena klímy predstavuje globálnu výzvu a my si uvedomujeme svoju zodpovednosť. Preto sa ochrana klímy stala našou prioritou v rámci partnerstva s WWF. Zaviazali sme sa znížiť naše emisie v súlade s vedecky podloženými klimatickými cieľmi.

Vypracúvame plán financovania v oblasti klímy a prírody

V rámci partnerstva spolupracujeme s WWF na vývoji a pilotnom testovaní koncepcie financovania zameraného na klímu a prírodu na základe našich zostávajúcich emisií. Cieľom tohto prístupu k financovaniu je maximalizovať prínosy aj pre vedľajšie oblasti ako napríklad pre biodiverzitu a vodu, a zároveň rešpektovať opatrenia sociálnej ochrany. Plán financovania bude prepojený s príslušnými projektmi na ochranu prírody.
 

Ďalšie podrobnosti o našom záväzku v oblasti klímy

https://spolocenskazodpovednost.sk/ochrana-klimy

Biodiverzita

Snažíme sa identifikovať rizikové miesta a faktory ohrozujúce biodiverzitu a následne implementovať spoľahlivú stratégiu v oblasti biodiverzity.

 V spolupráci s WWF prehodnocujeme naše doterajšie analýzy a ciele v oblasti environmentálnych rizík s cieľom vytvoriť komplexnejšiu stratégiu ochrany biodiverzity. To nám umožní efektívne identifikovať a riešiť hrozby pre rozmanitosť foriem života  na Zemi, ako sú odlesňovanie a vymieranie druhov, v rámci nášho hodnotového reťazca. Zameriavame sa na presné určenie najviac ohrozených častí hodnotového reťazca a regiónov a hľadáme spôsoby, ako zvýšiť ich odolnosť. Pre tieto oblasti pripravujeme konkrétne plány implementácie.

 

Ďalšie podrobnosti o našom záväzku v oblasti biodiverzity

https://spolocenskazodpovednost.sk/zachovanie-biodiverzity

Voda

Snažíme sa identifikovať problémové miesta a rizikán v oblasti vody a vodných zdrojov a následne zaviesť stratégiu zodpovedného zaobchádzania s vodou.

"Pomocou WWF nástroja na hodnotenie vodných rizík (WWF Water Risk Filter) revidujeme naše analýzy a ciele týkajúce sa rizík spojených s vodnými zdrojmi, aby sme vytvorili komplexnejšiu stratégiu zodpovedného využívania vody. V spolupráci s WWF identifikujeme a riešime vodné riziká v rámci celého nášho hodnotového reťazca. Toto je obzvlášť dôležité pre produkty s vysokým rizikom, ako sú káva, ovocie a zelenina, kde sa zameriavame na prevenciu problémov, ako je kontaminácia vody alebo jej nedostatok."

Suroviny

Základom našich produktov sú suroviny. Preto považujeme za svoju povinnosť nakupovať suroviny sociálne a environmentálne zodpovedným spôsobom. Naša stratégia CSR spoločnosti Lidl riadi našu angažovanosť v oblasti surovín a zdôrazňuje náš dlhodobý záväzok získavať výrobky bez odlesňovania. Preberáme zodpovednosť a udržateľnosť kladieme do centra nášho konania. Podporujeme a schvaľujeme ciele nariadenia EÚ o dodávateľských reťazcoch bez odlesňovania. V rámci nášho partnerstva s WWF chceme zabezpečiť zodpovedné medzinárodné získavanie kritických surovín a vytvorenie a rozšírenie sledovateľných dodávateľských reťazcov, v ktorých nedochádza k odlesňovaniu a pretváraniu krajiny. Pokiaľ nie je uvedené inak, nasledujúce ciele sa vzťahujú na produkty našej vlastnej značky (štandardný a akciový sortiment) na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách spoločnosti Lidl. Vzhľadom na predpisy, ako je prístup EUDR, sme si stanovili nasledujúce ciele. 

Obstarávanie surovín bez odlesňovania a pretváraniu krajiny

Zaviazali sme sa získavať vysokorizikové suroviny, ako napríklad sóju, palmový olej, kakao, kávu, hovädzie mäso, drevo, celulózu a papier z dodávateľských reťazcov, ktoré nepodporujú odlesňovanie a pretváranie pôdy. Aby sme to zabezpečili, neustále zdokonaľujeme našu stratégiu v oblasti surovín s cieľom zabrániť odlesňovaniu a premene pôdy pre produkty našej vlastnej značky. Tento prístup je v súlade s Rámcovou iniciatívou pre zodpovednosť (AFI) a nariadením EÚ o odlesňovaní a vychádza z právnych predpisov EUDR.

Dodržiavanie hraničných termínov odlesňovania a pretvárania pôdy*

Dbáme na to, aby sme my aj naši dodávatelia dodržiavali hraničné termíny pre odlesňovanie a konverziu, ktoré stanovuje AFI a nariadenie EÚ o odlesňovaní. Týka sa to vysokorizikových surovín sóje, palmového oleja, kakaa, kávy, hovädzieho mäsa, dreva, celulózy a papiera.

* Každá norma definuje hraničný dátum, ktorý označuje bod, po ktorom je odlesňovanie na pestovanie surovín na konkrétnom mieste zakázané. Tieto dátumy sa v jednotlivých normách líšia.

Dosledovateľnosť a zapojenie dodávateľov

Od všetkých súčasných aj nových dodávateľov vyžadujeme, aby prijali politiku, ktorá zabezpečí, že ich prevádzky sa do konca finančného roka 2026 nebudú podieľať na odlesňovaní, premene pôdy a jej využívaní. Tento záväzok ide nad rámec zákonných požiadaviek.

Zodpovedné dodávateľské reťazce sóje

V rámci partnerstva s WWF sa zaväzujeme vytvoriť plne vysledovateľné dodávateľské reťazce sóje, ktoré sa  nepodieľa na odlesňovaní, premene pôdy a vykorisťovaní. Na dosiahnutie tohto cieľa budeme dôkladne posudzovať pôvod sóje používanej priamo v našom dodávateľskom reťazci (alternatívne bielkoviny a sójové výrobky), ako aj v krmivách vybraných živočíšnych výrobkov, ako sú kuracie mäso, vajcia a bravčové mäso.  Táto analýza nám pomôže identifikovať oblasti, v ktorých je potrebné prijať opatrenia.

Okrem toho budeme spolupracovať s organizáciou Collaboration for Forests and Agriculture (CFA), aby sme zhodnotili a riešili problémy s odlesňovaním, premenou a využívaním pôdy v rámci našich vlastných dodávateľských reťazcov sóje.   Naším cieľom je zabezpečiť, aby boli naše dodávateľské reťazce sóje z dlhodobého hľadiska úplne vysledovateľné a neboli spojené s odlesňovaním, premenou pôdy a využívaním.

Zodpovedný palmo (jadrový) olej

Od finančného roka 2025 sa zaväzujeme získavať len vysledovateľný palmový olej a olej z palmových jadier, ktorý nebude spojený s odlesňovaním, premenou pôdy a využívaním.  Aby sme to zabezpečili, 100 % nášho palmového a palmojadrového oleja používaného v potravinových aj nepotravinových produktoch musí spĺňať normy RSPO Segregated alebo EU Organic. Okrem toho by malo 100 % derivátov spĺňať aspoň normu RSPO pre hmotnostnú bilanciu. 

Zodpovedná celulóza a papier

Našim cieľom je do konca augusta 2025 v medzinárodnom meradle získavať výlučne vysledovateľný papier a výrobky z celulózy, ktoré nie sú spojené s odlesňovaním, premenou a využívaním pôdy.

Na dosiahnutie tohto cieľa budeme analyzovať kvalitu a pôvod výrobkov z papiera a celulózy. Táto analýza nám pomôže vypracovať komplexnú dlhodobú stratégiu, ktorá zabezpečí, aby všetky výrobky z papiera a celulózy boli plne vysledovateľné a získavané zodpovedne.

Týka sa to celulózy a papiera v produktoch našej vlastnej značky, ich etikiet a obalov na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách spoločnosti Lidl. Akceptované sú štandardy FSC, FSC mix a vo výnimočných prípadoch aj recyklácia a PEFC.

Zodpovedné získavanie kakaa

Naším cieľom je predávať 100% vysledovateľné a udržateľné kakaové produkty. Rozhodujúcou súčasťou nášho úsilia je analýza pôvodu kakaa, ktorá tvorí základ pre rozvoj komplexnej stratégie trvalo udržateľného získavania zdrojov v spolupráci s WWF. To zahŕňa investície do úplnej vysledovateľnosti kakaových bôbov a masla, účasť na projektoch ochrany v kľúčových a vysoko rizikových oblastiach pestovania a spoluprácu s príslušnými zainteresovanými stranami prostredníctvom iniciatív týkajúcich sa kakaa, ktoré sa zaviazali k udržateľnej výrobe.

Certifikovaná káva: kávové produkty a pražená káva

Zaviazali sme sa dosiahnuť 100 % certifikáciu kávových produktov vrátane kávových kapsúl, instantnej kávy a kapučína. Naším cieľom je zabezpečiť, aby od finančného roku 2028 boli všetky predávané kávové produkty označené uznávanou značkou udržateľnosti. Minimálne akceptované certifikáty sú Organic (EÚ), Rainforest Alliance a Fairtrade. Okrem toho sme sa zaviazali, že budeme neustále zvyšovať podiel certifikovanej praženej kávy na 100 %.

Certifikované dodávateľské reťazce čaju

Ďalším cieľom, ktorý sme si stanovili v rámci nášho partnerstva s WWF, je zabezpečiť plne certifikované čajové produkty. To sa týka všetkých čiernych čajov, zelených čajov a čajov rooibos z produktov našej vlastnej značky na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách spoločnosti Lidl. Akceptované sú certifikáty Organic (EÚ), Rainforest Alliance a Fairtrade.

Na základe vedeckých princípov „Planetárnej zdravej výživy“, ktorá odporúča viac rastlinnej stravy, sme v posledných rokoch rozšírili náš sortiment o viac vegánskych a vegetariánskych produktov. Prostredníctvom tohto partnerstva prehlbujeme svoj záväzok k udržateľnejšej a zdravšej výžive prijatím stratégie, ktorá uprednostňuje produkty rastlinného pôvodu a zameriava sa na zníženie spotreby živočíšnych produktov. Na dosiahnutie tohto cieľa monitorujeme a transparentne uvádzame pomer živočíšnych a rastlinných zdrojov bielkovín.  Na základe týchto údajov postupne zaraďujeme do nášho sortimentu udržateľnejšie a zdravšie bielkovinové produkty rastlinného pôvodu. Rozsah zahŕňa celý sortiment výrobkov na Slovensku a vo všetkých krajinách spoločnosti Lidl na celom svete: vlastné značky a značky tretích strán, štandardný a akciový sortiment.

Viac informácií o našej stratégii Lidl v oblasti surovín

https://spolocenskazodpovednost.sk/ferove-jednanie/stanoviska-lidla-pri-...

Ryby a morské plody

V oblasti zodpovedného chovu a lovu rýb a morských plodov sledujeme ambiciózny cieľ väčšej udržateľnosti. Zameriavame sa na zvýšenie transparentnosti a používanie uznávaných značiek kvality, ako sú MSC, ASC, Bio, BAP4 Star a GlobalG.A.P. Naše ciele v tejto oblasti sa týkajú celého sortimentu rýb a morských plodov na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách Lidl: vlastné značky a značky tretích strán, štandardný a akciový sortiment.

Ryby a morské plody s jasným pôvodom

Zaviazali sme sa k vysledovateľnosti a transparentnosti celého nášho sortimentu rýb a morských plodov. Do konca finančného roku 2024 chceme zabezpečiť, aby všetky produkty boli správne označené a uvádzali krajinu produkcie, druh a spôsob rybolovu alebo akvakultúry. Pracujeme aj na preukázaní úplnej vysledovateľnosti reťazca rýb a morských plodov. V prípade akvakultúry to zahŕňa sledovanie chovaných druhov a použitých krmív. V prípade úlovkov z voľnej prírody sa snažíme zabezpečiť vysledovateľnosť skúmaním rybárskeho plavidla a konkrétneho úlovku.

Zodpovedný sortiment rýb a morských plodov

Naším cieľom je zabezpečiť, aby 100 % celého nášho sortimentu rýb a morských plodov pochádzalo zo zdrojov, ktoré sú podľa kritérií WWF klasifikované ako odporúčané alebo prijateľné. WWF klasifikuje nasledujúce zdroje ako odporúčané alebo prijateľné:

  • WWF skóre 1 – 3
  • Certifikáty MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P
  • Projekty na zlepšenie rybolovu (FIP) a projekty na zlepšenie akvakultúry (AIP) podporované WWF

Zaviazali sme sa tiež zvýšiť podiel rýb a morských plodov pochádzajúcich zo zdrojov odporúčaných WWF. Tieto zdroje sú definované ako zdroje s hodnotením WWF 1 – 2. Tento záväzok budeme merať sledovaním percentuálneho podielu celkového objemu rýb a morských plodov, ktoré pochádzajú z týchto odporúčaných zdrojov.

Certifikované dodávateľské reťazce rýb a morských plodov

Naším cieľom je zvýšiť podiel nášho sortimentu rýb a morských plodov, ktoré spĺňajú certifikáty odporúčané WWF. Medzi certifikáty uznané ako odporúčané patria MSC, ASC, Bio, BAP 4-Star a GlobalG.A.P. Meria sa percentuálny podiel celkového objemu sortimentu rýb a morských plodov.

Obehové hospodárstvo a znižovanie množstva potravinového odpadu

Aby sme zabezpečili dlhodobé zachovanie zdrojov, prostredníctvom partnerstva s WWF sa zameriavame aj  na zvýšenie recyklovateľnosti materiálov a minimalizáciu potravinového odpadu.

Potravinový odpad v našich vlastných prevádzkach

Naším cieľom je ďalej znižovať plytvanie potravinami v našich predajniach a distribučných centrách. Na dosiahnutie tohto cieľa vyvíjame globálne použiteľnú stratégiu s jasnými cieľmi. Zameriavame sa na minimalizáciu odpadu a optimalizáciu využitia nepredaných potravín vrátane ich darovania, ak je to možné. Okrem toho sme sa zaviazali pravidelne informovať o plytvaní potravinami na národnej aj medzinárodnej úrovni. Tento záväzok sa vzťahuje na naše predajne na Slovensku a vo všetkých prevádzkach Lidl.

Plytvanie potravinami v hodnotovom reťazci

Pri výrobe potravín často vznikajú vedľajšie produkty, ktoré vedú k potravinovému odpadu. Mnohé z týchto vedľajších produktov možno ďalej spracovať, čím sa výrazne zníži celkový objem odpadu. Zaviazali sme sa identifikovať a riešiť potravinový odpad v našich vlastných výrobných procesoch, najmä v prípade produktov našej vlastnej značky. Zameriavame sa na identifikáciu a zlepšenie výrobných procesov, ktoré sú najviac náchylné na potravinové straty z vedľajších produktov.

Recyklovateľnosť obalov a nepotravinových produktov

Naším cieľom je zlepšiť obehové postupy pri obaloch a nepotravinových produktov. Do roku 2025 spolu s WWF vypracujeme a zavedieme obehovú stratégiu. Tá sa bude vzťahovať na obaly pre produkty vlastnej značky a nepotravinové produkty vlastnej značky.

Politika a obhajoba

Prostredníctvom cielených vzťahov s verejnosťou, komunikácie a vzdelávania informujeme priemysel a spoločnosť o vybraných témach, zvyšujeme povedomie a presadzujeme udržateľnejšie postupy narábania s potravinami. V rámci tohto úsilia pripravujeme plán propagácie. Tento plán zahŕňa opatrenia na konštruktívny dialóg s kľúčovými zainteresovanými stranami a bude sa realizovať v spolupráci s Lidl Stiftung a WWF. Naše opatrenia sú zamerané najmä na ochranu klímy, vody a biodiverzity. Na dosiahnutie týchto cieľov je nevyhnutné, aby sme zvýšili našu účasť na národných iniciatívach a využili naše odborné znalosti na povzbudenie ostatných, aby sa k nám pripojili a aktívne sa usilovali o dosiahnutie týchto cieľov.

Vedomá výživa - Lidl ako prvá voľba pre každého

S viac ako 167 súčasnými predajňami na Slovensku Lidl obslúži každý deň množstvo zákazníkov. Našich viac než 3700 produktov Lidl tvorí dôležitú súčasť ich výživy. Uvedomujeme si, že výroba a konzumácia potravín má nielen zásadný vplyv na klímu a biodiverzitu, ale aj na zdravie našich zákazníkov.
Veríme, že je našou povinnosťou ponúkať našim zákazníkom tie najlepšie produkty pre zdravý a udržateľný životný štýl.

Náš sortiment produktov formujeme na základe Planetary Health Diet (PHD; pozri info box). Preto je našou snahou do roku 2050 neustále rozširovať náš sortiment rastlinných potravín v súlade s PHD. Do roku 2030 Lidl zvýši podiel predávaných potravín rastlinného pôvodu – ako sú zdroje rastlinných bielkovín, celozrnné výrobky, ovocie a zelenina – o 20 percent vo všetkých 31 krajinách, kde Lidl pôsobí. Okrem toho budeme prvým maloobchodným predajcom potravín, ktorý prináša transparentnosť pre všetky produktové kategórie vo svojom sortimente vo všetkých 31 krajinách, kde sa nachádzajú predajne Lidl. Zákazníci budú mať naďalej možnosť výberu, ale rozšírením sortimentu o udržateľnejšie produkty budú môcť robiť uvedomelejšie rozhodnutia pri nákupe produktov.

Čo je dobré vedieť o Planetary Health Diet

Komisia EAT Lancet vyvinula vedecky podložený koncept výživy, ktorý sa zameriava na zdravie ľudí aj planéty. Prevažne rastlinná strava umožní nasýtiť celosvetovú populáciu. Očakáva sa, že v roku 2050 bude na Zemi 10 miliárd ľudí.
Aby sme prispeli k lepšiemu zajtrajšku, definovali sme ciele, aby sme našim zákazníkom vždy ponúkli najlepší sortiment produktov pre zdravý a udržateľnejší životný štýl. Naše aktivity sú založené na troch pilieroch : „Zdravá výživa“ , „ Udržateľná výživa“ a „Transparentnosť a posilnenie postavenia“ .
 

Zdravá výživa - zlepšujeme nutričné aspekty nášho sortimentu.
Spoločnosť Lidl Slovenská republika chce do roku 2030 oproti základnému roku 2023 zvýšiť podiel celozrnných produktov na 10 %. Do roku 2030 bude tiež Lidl ponúkať aspoň jeden celozrnný produkt vo všetkých relevantných produktových skupinách. V rámci redukčnej stratégie Lidla 2025 znížime pridaný cukor a soľ vo výrobkoch vlastných značiek o 20 percent vážených predajom. 

Udržateľná výživa
Od roku 2022 spoločnosť Lidl vypočítava a analyzuje „rozdelenie bielkovín“, ktoré meria podiel rastlinných zdrojov bielkovín v porovnaní so živočíšnymi zdrojmi bielkovín v jej sortimente. Cieľom spoločnosti Lidl Slovenská republika je do roku 2030 zvýšiť podiel rastlinných zdrojov bielkovín vo vzťahu k živočíšnym zdrojom bielkovín na 15%. Patria sem strukoviny, orechy, semená a vegánske alternatívy mäsa, vajec a rýb. Od roku 2024 bude spoločnosť Lidl Slovenská republika každoročne zverejňovať rozdelenie bielkovín, aby zabezpečila transparentnosť. Rozšírenie sortimentu o čisto rastlinné produkty našej značky Vemondo nie je určené len pre vegánov a vegetariánov. Pozývame všetkých zákazníkov, aby vyskúšali rastlinnú stravu.

Náš sortiment ovocia a zeleniny je dôležitou súčasťou našej stratégie pre uvedomelú výživu. V Lidli budeme aj naďalej poskytovať našim zákazníkom každý deň veľký výber čerstvého ovocia a zeleniny. Okrem toho sa zameriame na ponuku sezónnejších a regionálnych potravín z ekologického poľnohospodárstva všade tam, kde je to možné. Zaviazali sme sa tiež, že znížime potravinové straty a organický odpad. Aby sme to dosiahli, už mnoho rokov je našou snahou minimalizovať straty potravín v každej fáze.

Transparentnosť a posilnenie postavenia
Pre zvyšovanie povedomia a zlepšenie transparentnosti a pomoci pri orientácii našich zákazníkov označujeme produkty uznávanými pečaťami a štítkami, ako je pečať Fairtrade či spôsob hospodárenia. Pre lepšie označenie nutričných vlastností sme začali v roku 2022 na výrobkoch našich značiek používať Nutri Score a postupne ho rozširujeme.

 

NÁŠ ZÁVÄZOK VEDOMEJ VÝŽIVY

Zodpovedný marketing pre deti

Do konca roku 2025 budeme predávať iba produkty vlastnej značky v obaloch s detským dizajnom*, ktoré spĺňajú kritériá pre zdravé potraviny definované Svetovou zdravotníckou organizáciou . To nezahŕňa výrobky predávané v časovo obmedzených akciách typických pre na Vianoce, Veľkú noc a Halloween.

* Položky s detským dizajnom znamenajú všetky potraviny, ktorých obal oslovuje deti do 14 rokov vrátane, alebo ktoré naznačujú, že sú obzvlášť vhodné pre deti. [A1]wwf-planet-based-diets-retailer-methodology.pdf

NÁŠ ZÁVÄZOK V ČÍSLACH

 

Ikona

Fakt

Transparentnosť PHD :

Aktuálny stav sortimentu Lidl v porovnaní s odporúčaním PHD

+ 10 %

Zvýšenie podielu celozrnných produktov na 10% do roku 2030*

* V porovnaní so základným rokom 2023 vo všetkých relevantných kategóriách; ako je definované v PHD: strukoviny, orechy, semená, celé zrná, ovocie a zelenina; zemiaky (škrobová zelenina) sú výnimkou

15%
Do roku 2030 zvýšiť podiel rastlinných zdrojov bielkovín vo vzťahu k živočíšnym zdrojom bielkovín na 15%. *

* Orechy, semená, strukoviny a vegánske alternatívy potravín živočíšneho pôvodu

 

Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!

Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.