Ochrana klímy

Zacykli sa s nami v recyklácii

20. apríl 2022
Zaujímať sa o životné prostredia či ekológiu je v dnešnej dobe priam nevyhnutnosť. Najlepšími ochrancami životného prostredia sme všetci, ktorí milujeme svoju krajinu. Spoločnosti Lidl a Kia sa daným témam venujú v rámci zelených stratégií dlhodobo. Základnými piliermi oboch firiem sú pritom inovatívnosť, udržateľnosť, ochrana životného prostredia a zodpovedné podnikanie, o čom svedčí aj odštartovaná road show po Slovensku Na ceste k zelenšiemu zajtrajšku.

Čoraz častejšie sa u nás  hovorí o triedení a recyklácii odpadov, pričom aj samotná téma sa stáva stále atraktívnejšou. Nákupy sú každodennou súčasťou našich životov, no z roka na rok narastá aj samotný objem odpadov. „Množstvo odpadu na jedného obyvateľa je asi 433 kilogramov za rok. Toto číslo každým rokom rastie, takže v tomto smere je environmentálne povedomie Slovákov dosť slabé, stále sa však zlepšujeme,“ hovorí Katarína Kretter, riaditeľka oddelenia komunikácie OZV ENVI – PAK, a ďalej poukazuje aj na najčastejší omyl: „Najväčšou chybou, ktorá sa nesie celým Slovenskom je, že nestláčame odpad predtým, ako ho vyhadzujeme. Robí sa to kvôli tomu, aby zberné spoločnosti následne nevyvážali len „vzduch“.

Veľkým problémom pri samotnom triedení je podľa odborníkov tiež fakt, že ľudia často nevedia, kam s ktorým odpadom a vtedy ho radšej hodia do zmesového komunálneho odpadu, ktorý väčšinou končí na skládkach. Tie neúmerne rastú a ich likvidácia je následne veľmi ekonomicky náročná. Zároveň sú záťažou na životné prostredie. Preto je veľmi dôležité zamerať na zníženie produkcie odpadu, a to ako v domácnostiach, tak firmách, školách, úradoch.

Katarína Kretter v tejto otázke jasno a Slovákom odporúča: „Riešením je napísať si nákupný zoznam, neísť do obchodu  hladní a kupovať len to, čo potrebujeme. Tiež uvažovať nad tým, ako spotrebovávame veci. Neplytvať nimi a nakupovať s rozumom. Každý môže začať sám od seba a prispieť tak ku zníženiu tvorby a hromadenia odpadu.“

Závažnosť tohto problému, samozrejme, vnímame aj my, preto sme vyslali známeho influencera  Milana Bardúna a publicistu Rasťa Chválu na cestu po Slovensku, aby si to vyskúšali na vlastnej koži. Nadobudnuté vedomosti chlapci zužitkovali v praxi na prvých zastávkach na jednotku a vydali sa po zelenej ceste za ďalšími EKO zážitkami s cieľom zistiť, kto sa stane novým EKO hrdinom.

Prvé video s ekovýzvou si pozrite tu: https://www.youtube.com/watch?v=-pe-kPFgaV8

Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!

Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.