Šetrenie zdrojov

Slovenský Lidl splnil cieľ plastovej stratégie s trojročným predstihom

13. september 2022
Lidl dokázal na Slovensku v porovnaní s rokom 2017 výrazne obmedziť používanie plastov.

Máme iba jednu planétu a je v našom vlastnom záujme chrániť si ju. Lidl si túto zodpovednosť uvedomuje, prijíma ju a podniká konkrétne kroky v prospech životného prostredia. V obaloch svojich privátnych značiek redukuje a nahrádza plasty, robí ich recyklovateľné. Takto slovenský Lidl ušetril viac ako 20% plastov a svoj cieľ splnil o tri roky skôr, ako sa pôvodne plánovalo v rámci stratégie REset Plastic.

Ako priekopník obehového hospodárstva robí Lidl, súčasť skupiny Schwarz, veľké pokroky. Vďaka intenzívnej spolupráci so Schwarz Produktion a environmentálnou divíziou PreZero dosiahol veľký úspech:

• Lidl dokázal na Slovensku v porovnaní s rokom 2017 ušetriť viac ako 20 percent plastov.

• Do roku 2025 bude Lidl na Slovensku používať vo svojich obaloch privátnych značiek priemerne 25 percent recyklovaného materiálu. Už teraz sa v sortimente Lidlu nachádzajú výrobky, ktorých obaly z veľkej časti tvorí plastový recyklát. Ide o nápoje značiek Saguaro a Siti.

• Žiadna obehová ekonomika bez recyklovateľných obalov, Lidl má ambíciu dosiahnuť maximálnu recyklovateľnosť všetkých obalov privátnych značiek.

Lidl šetrí plasty

Stovky ton plastov sa podarilo ušetriť vďaka úprave obalov fliaš od nápojov, zmenou však prešli aj obaly iných produktov – orechov a sušených plodov, plienok, pracích gélov, hranolčekov a ďalších. O desiatky ton plastov ročne odbremenil Lidl našu krajinu nahradením plastovej paličky pri vatových tyčinkách za papierovú. Už pred niekoľkými rokmi sme odstránili z predaja najtenšie igelitky. Úspora na týchto taškách, ktoré Lidl zákazníkom nikdy nerozdával zadarmo, bola 125 ton plastov ročne. Pokles o ďalších 35 ton sme dosiaholi ukončením predaja jednorazového plastového riadu a jeho nahradením ekologickejšími alternatívami. Týmto sa úsilie v boji proti prebytočným plastom ani zďaleka nekončí. „Máme nastavenú jasnú a dlhodobú stratégiu REset Plastic, ktorá stojí na piatich pilieroch: redukcia, redizajn, recyklácia, odstraňovanie a výskum. Spolu s našimi dodávateľmi uvažujeme, pri ktorých produktoch môžeme obmedziť či úplne odstrániť plastové obaly, prípadne ich nahradiť inými, ekologickejšími alternatívami. Napríklad pri ovocí a zelenine ponúkame stále viac nebalených produktov. O takýto postup sa snažíme aj pri iných tovarových skupinách – pri niektorých druhoch oblečenia sme už dávnejšie úplne odstránili plastové fólie,“ povedal Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za rezort nákupu.

Okrem obmedzovania plastov sa Lidl sústredí aj na zodpovedné využívanie zdrojov. Jedným z cieľov REset Plastic stratégie je využívanie priemerne 25 percent recyklovaného materiálu v obaloch privátnych značiek do roku 2025. Už teraz sa v sortimente Lidlu nachádzajú výrobky, ktorých obaly z veľkej časti tvorí plastový recyklát. Ide o vody značiek Saguaro a Siti, ale napríklad aj niektoré produkty z nepotravinového sortimentu, ako vybrané odpadkové koše či koše na bielizeň. Menej plastov – uzavreté cykly: S cieľmi REset Plastic sa skupina Schwarz pozerá na udržateľnú budúcnosť. Každý príspevok k zodpovednému  používaniu plastov prispieva k celkovej zmene. Lidl, ako súčasť skupiny Schwarz systematicky aj naďalej  pracuje na dosiahnutí svojich cieľov.

Osvetové aktivity Lidla

Najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne a preto sme v roku 2020 spustii projekt Nenechajme to plávať. V rámci neho sa pýtame svojich zákazníkov či naozaj potrebujú mikroténové vrecká a ponúkame im možnosť dobrovoľne si ich zakúpiť za jeden cent. Celú sumu následne zdvojnásobujeme a venujeme Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie slovenských riek a vodných nádrží. A výsledok? Pokles spotreby jednorazových sáčkov takmer o tretinu, alebo inak povedané o 87 ton plastov ročne menej. Vodohospodári navyše zo slovenských vôd vylovili už viac ako 1400 ton plastov.

Tiež intenzívne podporujeme zálohovanie plastových fliaš a plechoviek od nápojov. V každej zo 157 predajní je pre zákazníkov pripravený autom na výkup takýchto obalov, pričom v 80% z nich sa nachádzajú až dva automaty. Od januára odovzdali zákazníci v Lidli viac ako 110 miliónov fliaš a plechoviek, čo predstavuje viac ako 20% zo všetkých odovzdaných obalov, pričom iba v našej sieti sa môžu rozhodnúť či si záloh ponechajú a uplatnia ako zľavu z nákupu, alebo ho venujú na dobrú vec – čistenie prírody. V rámci projektu „Upracme si Slovensko“ poukázali takto zákazníci Lidlu viac ako 30 000 €, a pomohli tak zrealizovať mnoho dobrovoľníckych brigád naprieč celým Slovenskom. Na spustenie systému sa Lidl dlhodobo pripravoval projektom „Bude z toho haluz“, v rámci ktorého umožnil zákazníkom vo vybraných predajniach odovzdávať prostredníctvom vratných automatov PET fľaše a plechovky už od leta 2019. Celková bilancia projektu bola viac ako 120 000 odovzdaných obalov.

Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!

Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.