Zachovanie biodiverzity

Dva milióny stromov pre Tatry

28. jún 2024
Azda najkrajšia definícia slova les hovorí, že ide o porast so stropom z korún stromov. Aby aj naše deti a deti ich detí mali možnosť oddýchnuť si v pokoji lesa, je potrebné chrániť ho a prispievať k jeho obnove. Jedným z projektov, ktoré sa o to snažia, je Voda pre stromy. Iniciatíva spoločnosti Lidl hlási skvelý míľnik – viac ako dva milióny vysadených stromov v Tatrách.

Bez lesov by neboli ľudia. Možno to znie prekvapujúco, no lesy existujú na Zemi už viac ako 400 miliónov rokov kým ľudský rod má najviac zopár miliónov rokov. Stromy a celé ekosystémy okolo nich pomáhajú regulovať teplotu aj vlhkosť krajiny, spevňujú pôdu, poskytujú domov nesmiernemu množstvu živočíchov, húb a baktérií. Lesy majú tiež dôležitú hospodársku funkciu a mnohým z nás poskytujú útočisko pred ruchom miest. Lesy jednoducho potrebujeme a musíme si ich chrániť. Človek je totiž jedným z mála živých organizmov, ktoré si pretvárajú životné prostredie na svoj obraz a svoje potreby. Žiaľ, len zriedka sú tieto zmeny pozitívne pre prírodu.

Jednou z iniciatív, ktorá pomáha slovenským lesom, je Voda pre stromy. História tohto projektu siaha do roku 2012 a zapojiť sa doň môžu všetci zákazníci spoločnosti Lidl Slovenská republika. Práve vďaka nim sa podarilo vysadiť v Tatrách už viac ako   2 000 000 stromčekov na ploche presahujúcej 800 hektárov. Ešte trošku matematiky pre lepšiu predstavu: jeden hektár dospelého lesa môže každý rok vyprodukovať kyslík pre 130 ľudí, v prípade Lidl lesa teda ide o viac než 100 000 ľudí.

„Každý rok v máji sa  desiatky zamestnankýň a zamestnancov Lidla vyberú do Tatier a na jeden deň si vyskúšajú lesnícke povolanie priamo na svahu. Dnes sa nám podarilo vysadiť za jeden deň desaťtisíc sadeničiek, čo je mimochodom nový slovenský rekord, a jedna z nich bola okrúhla dvojmiliónta. Dlhé trvanie tohto projektu a obľuba, ktorej sa teší je dôkazom, že našim zákazníčkam a zákazníkom naozaj záleží na slovenskej prírode,“ povedala Zita Szlavikovics, generálna riaditeľka Lidl Slovenská republika.

Do obnovy tatranského lesa sa môžete zapojiť aj vy. Z každej predanej fľaše minerálnej vody svojej privátnej značky Saguaro venuje Lidl jeden cent na zalesňovanie Tatier. Každoročne pribudnú v našich veľhorách desiatky tisícok smrekov, smrekovcov, jedlí aj bukov. Projekt je realizovaný v spolupráci s Lesmi Slovenskej republiky, ktoré spravujú lesný majetok vo vlastníctve našej krajiny. Víziou podniku je trvalo udržateľný rozvoj štátnych lesov.

Potešujúcim faktom je, že o projekt Voda pre stromy prejavujú zamestnankyne a zamestnanci každoročne veľký záujem. Prihlásených dobrovoľníkov je toľko, že o ich účasti na akcii „Tri májové dni v Tatrách“ rozhoduje náhoda. Tých, ktorí v Tatrách zažijú vysádzanie stromčekov, ale aj následný zaslúžený odpočinok v podobe wellness procedúr, totiž vyberá žrebovanie. Samozrejme, aktivitu vykonajú pod odborným dohľadom lesníkov, ktorí v úvode vysvetlia dobrovoľníkom z Lidla presný postup. „Sadenie stromčekov prebieha vo dvojiciach, pretože je skutočne fyzicky náročné vyčistiť si miesto výsadby, vykopať čakanom dostatočne hlbokú jamku, uložiť stromček, prikryť ho zeminou a utlačiť tak, aby prípadné dažde či veterné počasie nezmarili snahu dobrovoľníkov – laikov. S odbornou pomocou a vedením pracovníkov Lesov SR sme sa vždy tejto úlohy chopili zodpovedne a stromčekom sa darí,“ doplnila CSR špecialistka Lidla Martina Sujová.

Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!

Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.