Lidl sa ešte viac priblížil k svojim dodávateľom
Pre každú krajinu je dôležité mať silný, stabilný a podľa možností čo najrozmanitejší potravinársky priemysel. Aby to bolo možné, je nevyhnutné aby domáci výrobcovia a dodávatelia na jednej strane a predajcovia potravín na strane druhej efektívne spolupracovali a mali pritom podporu štátu. Slovensko v tom nie je výnimkou. Lidl preto organizuje podujatie Lidl Akadémia, ktorého druhá edícia bola venovaná sortimentným kategóriám ovocie a zelenina, mäso a mäsové výrobky, mlieko a mliečne výrobky.
„Je dôležité mať spoľahlivý a odolný potravinový systém, ktorý zabezpečí všetkým nám, teda obyvateľom Slovenska, dostatočné množstvo cenovo dostupných potravín za každých okolností. Táto skutočnosť sa stala omnoho výraznejšou hlavne v ostatnom čase, kedy sme sa najprv potýkali s pandémiou Covidu 19 a teraz aktuálne s nárastom cien vstupov do výroby potravín, a to najmä energii. Organizácia takýchto podujatí má veľký význam z dôvodu výmeny informácií, rozvoja spolupráce na úrovni dodávateľ a odberateľ. Verím, že prispeje k zvyšovaniu podielu domácich potravín na slovenskom trhu a pre mnohých dodávateľov to bude príležitosť dostať sa prostredníctvom spoločnosti Lidl aj na trhy ostatných krajín,“ povedala Denisa Petrakovičová, poverená vykonávaním funkcie generálnej riaditeľky sekcie potravinárstva a obchodu na Ministerstve pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Ministerstvo spolupracuje s diskontom na Lidl Akadémií od jej začiatku, tento rok nad ňou prevzalo záštitu.
„Základné atribúty obchodnej politiky Lidl sú kvalita, čerstvosť a jednoduchosť. Dodávateľom ponúkame jednoduchú a dlhodobú spoluprácu; rozvoj a možnosť exportu; flexibilitu v objeme dodávaného tovaru v zmysle celej siete či jedného skladu, akciových ponúk alebo trvalého listingu. Dodávateľov oslovujeme buď priamo, alebo sa prihlásia oni. Nemusia sa vôbec báť. Sme obchodne orientovaná firma a pokiaľ sa na niečom dohodneme, tak to platí. Sme známi aj tým, že platíme včas,“ povedal Radek Vrbka, obchodný riaditeľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za sortiment.
V predošlom obchodnom roku zvýšil diskont počet slovenských dodávateľov o štvrtinu a obrat s nimi narástol o viac ako 16%. Lidl aktuálne spolupracuje s 279 slovenskými dodávateľmi, ktorým za ich výrobky zaplatil v roku 2021 bezmála 450 miliónov eur v nákupných cenách. To znamená, že presne takúto sumu dostali dodávatelia od Lidlu na svoje účty. Takmer polovicu z celkovej sumy tvoril obrat za sortimentné kategórie ovocie a zelenina, mäso a mäsové výrobky, mlieko a mliečne výrobky. Medziročný nárast presiahol 14%, resp. 24 miliónov eur. Popri celkovej sume narástol aj počet nakúpených kusov.
„Kvalita spolu s bezpečnosťou potravín je pre našu spoločnosť tým najdôležitejším kritériom. Na kvalitu nami predávaných produktov kladieme naozaj veľký dôraz a to najmä preto, že absolútnu väčšinu nášho sortimentu tvoria produkty privátnych značiek. Našim základným cieľom je ponúkať zákazníkom najlepší pomer ceny a kvality, ale v kvalite nerobíme žiadne kompromisy. Vďaka spolupráci s Lidlom má dodávateľ šancu a potenciál dostať svoje výrobky prakticky do všetkých domácností na Slovensku a je tam tiež veľká vízia spolupráce so zahraničím,“ zhrnula Andrea Viktory, vedúca úseku kontroly kvality v Lidli. V predošlom obchodnom roku vyviezlo 64 slovenských dodávateľov svoje výrobky do 28 krajín, v ktorých Lidl pôsobí. Na zahraničných pultoch diskontného reťazca tak skončili stovky rôznych druhov produktov spod Tatier a hodnota tohto exportu prekročila 70 miliónov eur v nákupných cenách.
Firmy zo Slovenska zaviezli 36% zo všetkého potravinového tovaru pre Lidl Slovenská republika, čo predstavuje najväčší podiel závozu pre diskontný reťazec. Druhú priečku obsadili s výraznejším odstupom firmy z Českej republiky, tretí boli nemeckí dodávatelia. Bouhslav Šiko, riaditeľ spoločnosti Milsy pre obchod, marketing a logistiku, hodnotí spoluprácu s Lidlom ako úspešnú: „Lidl je svojim zameraním diskontér. Našu spoluprácu beriem aj ako istú formu ocenenia, pretože nakoľko je ten sortiment úzky a vaše produkty sa tam dostanú, znamená to, že prinášajú spokojných zákazníkov a spoločne môžete rásť. S Lidlom dodávame do Nemecka, Lotyšska a rozbiehame Rumunsko. Spoločne vyvíjame aj nové produkty, napríklad detský syr, ktorý bude pre malého zákazníka zaujímavý chuťou i tvarom a je výnimočný tým, že sa ubral obsah soli a vyladila sa chuť.“
Dodávatelia, Lidl a tiež ministerstvo pôdohospodárstva majú rovnaký cieľ, ktorým je podpora domácich výrobcov a zvýšenie podielu slovenských potravín na pultoch. Diskont preto organizuje vzdelávacie podujatie Lidl Akadémia, na ktoré pozýva svojich súčasných i potenciálnych dodávateľov. Zástupcovia Lidla predstavujú vo svojich prezentáciách základné parametre a očakávania od spolupráce, kvalitatívne požiadavky a tiež informácie o trvalej udržateľnosti v súvislosti so sortimentom. Dodávatelia majú priestor klásť otázky počas všeobecnej časti a následne aj pri jednotlivých okrúhlych stoloch kde sa stretávajú s nákupcami zodpovednými za konkrétne sortimentné kategórie. „So slovenskými dodávateľmi spolupracujeme už od roku 2004, s niektorými dokonca nepretržite. V posledných rokoch sme spoluprácu zintenzívnili a to vo všetkých kategóriách. Pravidelne komunikujeme výzvu pre slovenských dodávateľov aby sa prihlásili, ponúkame tematické týždne Vyrobené na Slovensku a Retro týždeň, uviedli sme privátnu značku Slovenskô. Stali sme sa číslo jedna na trhu, a chceme, aby sa jednotkou spoločne s nami stali postupne aj naši dodávatelia,“ uzavrel Radek Vrbka.
Záznam oboch edícii Lidl Akadémia je dostupný na youtubovom porfile reťazca. K podujatiu vzniká vždy aj špeciálna tematická brožúra, ktorú nájdete na webovej stránke: https://www.lidl.sk/l/sk/letak/online-brozura/view/flyer/page/1. Dodávatelia môžu zároveň kedykoľvek osloviť reťazec so svojou ponukou prostredníctvom jednoduchého formuláru: https://www.lidl.sk/c/slovenski-dodavatelia/s10009143