Partnerstvo s WWF
Klíma
Stanovili sme si ciele v oblasti klímy podľa metodík iniciatívy Science Based Target Initiative Zmena klímy predstavuje globálnu výzvu a my si uvedomujeme svoju zodpovednosť. Preto sa ochrana klímy stala našou prioritou v rámci partnerstva s WWF. Zaviazali sme sa znížiť naše emisie v súlade s vedecky podloženými klimatickými cieľmi. Vypracúvame plán financovania v oblasti klímy a prírody V rámci partnerstva spolupracujeme s WWF na vývoji a pilotnom testovaní koncepcie financovania zameraného na klímu a prírodu na základe našich zostávajúcich emisií. Cieľom tohto prístupu k financovaniu je maximalizovať prínosy aj pre vedľajšie oblasti ako napríklad pre biodiverzitu a vodu, a zároveň rešpektovať opatrenia sociálnej ochrany. Plán financovania bude prepojený s príslušnými projektmi na ochranu prírody. Ďalšie podrobnosti o našom záväzku v oblasti klímy |
Biodiverzita
Snažíme sa identifikovať rizikové miesta a faktory ohrozujúce biodiverzitu a následne implementovať spoľahlivú stratégiu v oblasti biodiverzity. V spolupráci s WWF prehodnocujeme naše doterajšie analýzy a ciele v oblasti environmentálnych rizík s cieľom vytvoriť komplexnejšiu stratégiu ochrany biodiverzity. To nám umožní efektívne identifikovať a riešiť hrozby pre rozmanitosť foriem života na Zemi, ako sú odlesňovanie a vymieranie druhov, v rámci nášho hodnotového reťazca. Zameriavame sa na presné určenie najviac ohrozených častí hodnotového reťazca a regiónov a hľadáme spôsoby, ako zvýšiť ich odolnosť. Pre tieto oblasti pripravujeme konkrétne plány implementácie.
Ďalšie podrobnosti o našom záväzku v oblasti biodiverzity |
Voda
Snažíme sa identifikovať problémové miesta a rizikán v oblasti vody a vodných zdrojov a následne zaviesť stratégiu zodpovedného zaobchádzania s vodou.
"Pomocou WWF nástroja na hodnotenie vodných rizík (WWF Water Risk Filter) revidujeme naše analýzy a ciele týkajúce sa rizík spojených s vodnými zdrojmi, aby sme vytvorili komplexnejšiu stratégiu zodpovedného využívania vody. V spolupráci s WWF identifikujeme a riešime vodné riziká v rámci celého nášho hodnotového reťazca. Toto je obzvlášť dôležité pre produkty s vysokým rizikom, ako sú káva, ovocie a zelenina, kde sa zameriavame na prevenciu problémov, ako je kontaminácia vody alebo jej nedostatok."
Suroviny
Základom našich produktov sú suroviny. Preto považujeme za svoju povinnosť nakupovať suroviny sociálne a environmentálne zodpovedným spôsobom. Naša stratégia CSR spoločnosti Lidl riadi našu angažovanosť v oblasti surovín a zdôrazňuje náš dlhodobý záväzok získavať výrobky bez odlesňovania. Preberáme zodpovednosť a udržateľnosť kladieme do centra nášho konania. Podporujeme a schvaľujeme ciele nariadenia EÚ o dodávateľských reťazcoch bez odlesňovania. V rámci nášho partnerstva s WWF chceme zabezpečiť zodpovedné medzinárodné získavanie kritických surovín a vytvorenie a rozšírenie sledovateľných dodávateľských reťazcov, v ktorých nedochádza k odlesňovaniu a pretváraniu krajiny. Pokiaľ nie je uvedené inak, nasledujúce ciele sa vzťahujú na produkty našej vlastnej značky (štandardný a akciový sortiment) na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách spoločnosti Lidl. Vzhľadom na predpisy, ako je prístup EUDR, sme si stanovili nasledujúce ciele.
Obstarávanie surovín bez odlesňovania a pretváraniu krajiny
Zaviazali sme sa získavať vysokorizikové suroviny, ako napríklad sóju, palmový olej, kakao, kávu, hovädzie mäso, drevo, celulózu a papier z dodávateľských reťazcov, ktoré nepodporujú odlesňovanie a pretváranie pôdy. Aby sme to zabezpečili, neustále zdokonaľujeme našu stratégiu v oblasti surovín s cieľom zabrániť odlesňovaniu a premene pôdy pre produkty našej vlastnej značky. Tento prístup je v súlade s Rámcovou iniciatívou pre zodpovednosť (AFI) a nariadením EÚ o odlesňovaní a vychádza z právnych predpisov EUDR.
Dodržiavanie hraničných termínov odlesňovania a pretvárania pôdy*
Dbáme na to, aby sme my aj naši dodávatelia dodržiavali hraničné termíny pre odlesňovanie a konverziu, ktoré stanovuje AFI a nariadenie EÚ o odlesňovaní. Týka sa to vysokorizikových surovín sóje, palmového oleja, kakaa, kávy, hovädzieho mäsa, dreva, celulózy a papiera.
* Každá norma definuje hraničný dátum, ktorý označuje bod, po ktorom je odlesňovanie na pestovanie surovín na konkrétnom mieste zakázané. Tieto dátumy sa v jednotlivých normách líšia.
Dosledovateľnosť a zapojenie dodávateľov
Od všetkých súčasných aj nových dodávateľov vyžadujeme, aby prijali politiku, ktorá zabezpečí, že ich prevádzky sa do konca finančného roka 2026 nebudú podieľať na odlesňovaní, premene pôdy a jej využívaní. Tento záväzok ide nad rámec zákonných požiadaviek.
Zodpovedné dodávateľské reťazce sóje
V rámci partnerstva s WWF sa zaväzujeme vytvoriť plne vysledovateľné dodávateľské reťazce sóje, ktoré sa nepodieľa na odlesňovaní, premene pôdy a vykorisťovaní. Na dosiahnutie tohto cieľa budeme dôkladne posudzovať pôvod sóje používanej priamo v našom dodávateľskom reťazci (alternatívne bielkoviny a sójové výrobky), ako aj v krmivách vybraných živočíšnych výrobkov, ako sú kuracie mäso, vajcia a bravčové mäso. Táto analýza nám pomôže identifikovať oblasti, v ktorých je potrebné prijať opatrenia.
Okrem toho budeme spolupracovať s organizáciou Collaboration for Forests and Agriculture (CFA), aby sme zhodnotili a riešili problémy s odlesňovaním, premenou a využívaním pôdy v rámci našich vlastných dodávateľských reťazcov sóje. Naším cieľom je zabezpečiť, aby boli naše dodávateľské reťazce sóje z dlhodobého hľadiska úplne vysledovateľné a neboli spojené s odlesňovaním, premenou pôdy a využívaním.
Zodpovedný palmo (jadrový) olej
Od finančného roka 2025 sa zaväzujeme získavať len vysledovateľný palmový olej a olej z palmových jadier, ktorý nebude spojený s odlesňovaním, premenou pôdy a využívaním. Aby sme to zabezpečili, 100 % nášho palmového a palmojadrového oleja používaného v potravinových aj nepotravinových produktoch musí spĺňať normy RSPO Segregated alebo EU Organic. Okrem toho by malo 100 % derivátov spĺňať aspoň normu RSPO pre hmotnostnú bilanciu.
Zodpovedná celulóza a papier
Našim cieľom je do konca augusta 2025 v medzinárodnom meradle získavať výlučne vysledovateľný papier a výrobky z celulózy, ktoré nie sú spojené s odlesňovaním, premenou a využívaním pôdy.
Na dosiahnutie tohto cieľa budeme analyzovať kvalitu a pôvod výrobkov z papiera a celulózy. Táto analýza nám pomôže vypracovať komplexnú dlhodobú stratégiu, ktorá zabezpečí, aby všetky výrobky z papiera a celulózy boli plne vysledovateľné a získavané zodpovedne.
Týka sa to celulózy a papiera v produktoch našej vlastnej značky, ich etikiet a obalov na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách spoločnosti Lidl. Akceptované sú štandardy FSC, FSC mix a vo výnimočných prípadoch aj recyklácia a PEFC.
Zodpovedné získavanie kakaa
Naším cieľom je predávať 100% vysledovateľné a udržateľné kakaové produkty. Rozhodujúcou súčasťou nášho úsilia je analýza pôvodu kakaa, ktorá tvorí základ pre rozvoj komplexnej stratégie trvalo udržateľného získavania zdrojov v spolupráci s WWF. To zahŕňa investície do úplnej vysledovateľnosti kakaových bôbov a masla, účasť na projektoch ochrany v kľúčových a vysoko rizikových oblastiach pestovania a spoluprácu s príslušnými zainteresovanými stranami prostredníctvom iniciatív týkajúcich sa kakaa, ktoré sa zaviazali k udržateľnej výrobe.
Certifikovaná káva: kávové produkty a pražená káva
Zaviazali sme sa dosiahnuť 100 % certifikáciu kávových produktov vrátane kávových kapsúl, instantnej kávy a kapučína. Naším cieľom je zabezpečiť, aby od finančného roku 2028 boli všetky predávané kávové produkty označené uznávanou značkou udržateľnosti. Minimálne akceptované certifikáty sú Organic (EÚ), Rainforest Alliance a Fairtrade. Okrem toho sme sa zaviazali, že budeme neustále zvyšovať podiel certifikovanej praženej kávy na 100 %.
Certifikované dodávateľské reťazce čaju
Ďalším cieľom, ktorý sme si stanovili v rámci nášho partnerstva s WWF, je zabezpečiť plne certifikované čajové produkty. To sa týka všetkých čiernych čajov, zelených čajov a čajov rooibos z produktov našej vlastnej značky na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách spoločnosti Lidl. Akceptované sú certifikáty Organic (EÚ), Rainforest Alliance a Fairtrade.
Na základe vedeckých princípov „Planetárnej zdravej výživy“, ktorá odporúča viac rastlinnej stravy, sme v posledných rokoch rozšírili náš sortiment o viac vegánskych a vegetariánskych produktov. Prostredníctvom tohto partnerstva prehlbujeme svoj záväzok k udržateľnejšej a zdravšej výžive prijatím stratégie, ktorá uprednostňuje produkty rastlinného pôvodu a zameriava sa na zníženie spotreby živočíšnych produktov. Na dosiahnutie tohto cieľa monitorujeme a transparentne uvádzame pomer živočíšnych a rastlinných zdrojov bielkovín. Na základe týchto údajov postupne zaraďujeme do nášho sortimentu udržateľnejšie a zdravšie bielkovinové produkty rastlinného pôvodu. Rozsah zahŕňa celý sortiment výrobkov na Slovensku a vo všetkých krajinách spoločnosti Lidl na celom svete: vlastné značky a značky tretích strán, štandardný a akciový sortiment.
Viac informácií o našej stratégii Lidl v oblasti surovín
https://spolocenskazodpovednost.sk/ferove-jednanie/stanoviska-lidla-pri-...
Ryby a morské plody
V oblasti zodpovedného chovu a lovu rýb a morských plodov sledujeme ambiciózny cieľ väčšej udržateľnosti. Zameriavame sa na zvýšenie transparentnosti a používanie uznávaných značiek kvality, ako sú MSC, ASC, Bio, BAP4 Star a GlobalG.A.P. Naše ciele v tejto oblasti sa týkajú celého sortimentu rýb a morských plodov na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách Lidl: vlastné značky a značky tretích strán, štandardný a akciový sortiment.
Ryby a morské plody s jasným pôvodom
Zaviazali sme sa k vysledovateľnosti a transparentnosti celého nášho sortimentu rýb a morských plodov. Do konca finančného roku 2024 chceme zabezpečiť, aby všetky produkty boli správne označené a uvádzali krajinu produkcie, druh a spôsob rybolovu alebo akvakultúry. Pracujeme aj na preukázaní úplnej vysledovateľnosti reťazca rýb a morských plodov. V prípade akvakultúry to zahŕňa sledovanie chovaných druhov a použitých krmív. V prípade úlovkov z voľnej prírody sa snažíme zabezpečiť vysledovateľnosť skúmaním rybárskeho plavidla a konkrétneho úlovku.
Zodpovedný sortiment rýb a morských plodov
Naším cieľom je zabezpečiť, aby 100 % celého nášho sortimentu rýb a morských plodov pochádzalo zo zdrojov, ktoré sú podľa kritérií WWF klasifikované ako odporúčané alebo prijateľné. WWF klasifikuje nasledujúce zdroje ako odporúčané alebo prijateľné:
- WWF skóre 1 – 3
- Certifikáty MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P
- Projekty na zlepšenie rybolovu (FIP) a projekty na zlepšenie akvakultúry (AIP) podporované WWF
Zaviazali sme sa tiež zvýšiť podiel rýb a morských plodov pochádzajúcich zo zdrojov odporúčaných WWF. Tieto zdroje sú definované ako zdroje s hodnotením WWF 1 – 2. Tento záväzok budeme merať sledovaním percentuálneho podielu celkového objemu rýb a morských plodov, ktoré pochádzajú z týchto odporúčaných zdrojov.
Certifikované dodávateľské reťazce rýb a morských plodov
Naším cieľom je zvýšiť podiel nášho sortimentu rýb a morských plodov, ktoré spĺňajú certifikáty odporúčané WWF. Medzi certifikáty uznané ako odporúčané patria MSC, ASC, Bio, BAP 4-Star a GlobalG.A.P. Meria sa percentuálny podiel celkového objemu sortimentu rýb a morských plodov.
Obehové hospodárstvo a znižovanie množstva potravinového odpadu
Aby sme zabezpečili dlhodobé zachovanie zdrojov, prostredníctvom partnerstva s WWF sa zameriavame aj na zvýšenie recyklovateľnosti materiálov a minimalizáciu potravinového odpadu.
Potravinový odpad v našich vlastných prevádzkach
Naším cieľom je ďalej znižovať plytvanie potravinami v našich predajniach a distribučných centrách. Na dosiahnutie tohto cieľa vyvíjame globálne použiteľnú stratégiu s jasnými cieľmi. Zameriavame sa na minimalizáciu odpadu a optimalizáciu využitia nepredaných potravín vrátane ich darovania, ak je to možné. Okrem toho sme sa zaviazali pravidelne informovať o plytvaní potravinami na národnej aj medzinárodnej úrovni. Tento záväzok sa vzťahuje na naše predajne na Slovensku a vo všetkých prevádzkach Lidl.
Plytvanie potravinami v hodnotovom reťazci
Pri výrobe potravín často vznikajú vedľajšie produkty, ktoré vedú k potravinovému odpadu. Mnohé z týchto vedľajších produktov možno ďalej spracovať, čím sa výrazne zníži celkový objem odpadu. Zaviazali sme sa identifikovať a riešiť potravinový odpad v našich vlastných výrobných procesoch, najmä v prípade produktov našej vlastnej značky. Zameriavame sa na identifikáciu a zlepšenie výrobných procesov, ktoré sú najviac náchylné na potravinové straty z vedľajších produktov.
Recyklovateľnosť obalov a nepotravinových produktov
Naším cieľom je zlepšiť obehové postupy pri obaloch a nepotravinových produktov. Do roku 2025 spolu s WWF vypracujeme a zavedieme obehovú stratégiu. Tá sa bude vzťahovať na obaly pre produkty vlastnej značky a nepotravinové produkty vlastnej značky.
Politika a obhajoba
Prostredníctvom cielených vzťahov s verejnosťou, komunikácie a vzdelávania informujeme priemysel a spoločnosť o vybraných témach, zvyšujeme povedomie a presadzujeme udržateľnejšie postupy narábania s potravinami. V rámci tohto úsilia pripravujeme plán propagácie. Tento plán zahŕňa opatrenia na konštruktívny dialóg s kľúčovými zainteresovanými stranami a bude sa realizovať v spolupráci s Lidl Stiftung a WWF. Naše opatrenia sú zamerané najmä na ochranu klímy, vody a biodiverzity. Na dosiahnutie týchto cieľov je nevyhnutné, aby sme zvýšili našu účasť na národných iniciatívach a využili naše odborné znalosti na povzbudenie ostatných, aby sa k nám pripojili a aktívne sa usilovali o dosiahnutie týchto cieľov.
Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!
Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.