Tichá hodinka
Vedeli ste, že vo všetkých Lidl predajniach myslíme aj na tých, ktorí preferujú pokojnejšie prostredie?
Byť vnímavý sa oplatí.
Každý deň od 13:00 do 14:00 prebieha naša Tichá hodinka, ktorá poskytuje príjemnejšie podmienky pre ľudí s autizmom a všetkých, ktorí ocenia menej rušivý nákup.
Pípanie pokladníc, hlasná hudba, desiatky rozhovorov a neustále hlásenia z reproduktorov. Pre väčšinu z nás bežná kulisa nákupu, pre ľudí s poruchou autistického spektra a mnohých ďalších však extrémne zmyslové preťaženie. Nákup, ktorý je pre jedných rutinou, sa pre celé rodiny stáva náročnou misiou plnou stresu. Práve preto máme u nás v Lidli vytvorený priestor pod názvom Tichá hodinka pre všetkých, ktorí ocenia menej rušivý nákup.
Predstavte si, že vstúpite do obchodu a namiesto víru zvukov vás privíta ticho. Presne to sa stane počas Tichej hodinky, ktorú môžu zákazníci využiť každý deň, vrátane víkendov, v čase od 13:00 do 14:00 vo všetkých predajniach Lidl. Nejde tak o jednorazovú iniciatívu, ale o trvalú zmenu pre všetkých, ktorí potrebujú pri nákupe menej podnetov a viac pokoja. Počas tejto hodiny funguje predajňa v stíšenom režime. Z reproduktorov neznie hudba ani reklamné oznámenia a stlmené sú aj zvukové hlásenia. V stíšenom režime fungujú taktiež pokladnice a vypnuté sú aj ďalšie prevádzkové zvuky.
„Uvedomujeme si, že naša zodpovednosť siaha ďaleko za ponuku kvalitných produktov za skvelú cenu. Je našou povinnosťou vnímať svet okolo nás a načúvať aj potrebám tých, ktorí sú často prehliadaní. Tichá hodinka nie je len o stíšení hudby, je najmä o empatii, pretože chceme, aby bežný nákup nepredstavoval prekážku. Naším cieľom je poskytnúť príjemnejšie podmienky pre ľudí s autizmom a všetkých, ktorí ocenia menej rušivý nákup. Pretože byť vnímavý sa oplatí,“ povedala Zuzana Sobotová, vedúca CSR oddelenia Lidl Slovenská republika.
Spojenie, ktoré prináša skutočnú zmenu
Partnerom nového projektu je Spoločnosť na pomoc osobám s autizmom (SPOSA), ktorá sa venuje nielen podpore jednotlivcov a rodín, ale aj osvete, ktorá búra mýty a predsudky spojené s autizmom. „Misiou Spoločnosti na pomoc osobám s autizmom je posilniť sociálne, komunikačné a praktické zručnosti detí a mladých ľudí, podporiť ich zdravý životný štýl a samostatnosť, a zároveň vytvárať priestor pre rodiny a komunitu na spoločné aktivity,“ priblížil Ivan Štubňa, riaditeľ organizácie SPOSA. Odborný pohľad pri spustení projektu bol pre nás kľúčový. „Sme nesmierne hrdí, že tento projekt realizujeme s takým silným partnerom, akým je SPOSA, pretože ich expertíza nám dáva istotu, že naša pomoc je skutočne zmysluplná. Sme radi, že našu predchádzajúcu spoluprácu sme mohli rozšíriť aj v rámci tohto projektu,“ dodala Zuzana Sobotová.
Základné pravidlá správania sa, ktoré môže využiť každý pri kontakte s človekom s autizmom.
Ako komunikovať s človekom na autistickom spektre – 4 základné pravidlá:
Jasne – Pokojne – Citlivo – Ponúkni pomoc
Jasne
- Používajte jednoduchý, zrozumiteľný jazyk.
- Dávajte jednu inštrukciu naraz.
- Vyhýbajte sa irónii, sarkazmu alebo príliš rýchlej reči.
Pokojne
- Majte pokojný hlas a reč tela.
- Vyhnite sa náhlym hlasným zvukom alebo náhleniu.
- Ak človek pôsobí vystresovane, dajte mu priestor.
Citlivo
- Buďte trpezliví, ak potrebujú viac času.
- Rešpektujte osobný priestor; nedotýkajte sa, pokiaľ to nie je nutné.
- Neberte si osobne neobvyklé správanie (napr. vyhýbanie sa očnému kontaktu, opakovanie slov).
- Nikdy nereagujte nezdvorilo na nezvyčajné správanie.
- Vyhnite sa dvíhaniu obočia, smiechu, "prevracaniu" očí či prejavom frustrácie.
- Zachovajte si úctivý, profesionálny a podporný prístup.
Ponúkni pomoc
- Ak vidíte, že váha alebo je neistý, ponúknite jednoduché usmernenie.
- Formulujte otázky tak, aby boli jasné a s čo najjednoduchšou odpoveďou (napr. áno/nie).
- Ukážte vizuálne, ak je to užitočné.
Lebo byť vnímavý sa oplatí.
Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!
Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.